zaterdag 23 december 2006

Naar zee met Sabine Hagedoren

Weervrouw brengt het strand naar Opwijk ,,Ik herinner me de zee bijna zo lang als ik leef'', graaft weervrouw Sabine Hagedoren in haar geheugen. Spontaan dook de uitdaging voor Opwijk op: de voorbije week verbouwden ze daar hun gemeente tot badplaats.
We gingen al op vakantie aan zee toen ik één of twee jaar was. Dat was in Blankenberge, en telkens in juni'', herinnert Sabine zich. ,,In de week zaten we er alleen met ons moeder. Vader kwam langs in het weekend omdat hij nog moest werken.'' Kunnen de Opwijkenaars jouw hulp inroepen voor een van hun opdrachten? Ben je bedreven in het vliegeren of ligt het maken van bloemen met crêpepapier je beter? ,,Dat laatste heb ik nog gedaan. Vliegeren niet. Als kinderen waren we veeleer in de weer met schoppen en emmertjes om putten te graven in de duinen of om zandkastelen te bouwen. We speelden vooral in de duinen omdat moeder ons niet te dicht bij het water vertrouwde (lacht). Ik herinner me dat we met emmertjes water van de zee naar ons kasteel in de duinen brachten om er de slotgracht aan te leggen. Na een tijdje hadden we door dat dit net was als water naar de zee dragen.''
Veel mensen zijn als kind ooit verdwaald aan zee. Heb jij ook zo'n herinnering annex trauma? ,,Gelukkig niet, maar ik herinner mij wel iets anders. Mijn moeder heeft me ooit verteld hoe ik een keer ben gaan lopen. Plots liep ik weg van de ene golfbreker naar de andere. Blijkbaar heeft mijn moeder toen een tijdje naar mij moeten zoeken. Toen ze me vond, vroeg ze me waarom ik weggelopen was. 'Ik ben op zoek naar zeesterren', moet ik geantwoord hebben.'' (lacht) De eerste keer In de Franse versie van Fata Morgana luidde een van de opdrachten: zorg dat kinderen voor de eerste keer in hun leven de zee te zien krijgen. Vind jij dat ook een ervaring die iedereen eens in zijn leven meegemaakt moet hebben? ,,Ik denk het wel. Niet dat het van moeten is, maar ik kan mij wel inbeelden dat ik naar zee zou gaan mocht ik ze mijn hele leven nog niet gezien hebben. Het blijft een apart gevoel om daar te staan met je voeten in het warme zand en die geur in je neus. Een trip naar de kust met ons zoontje is iets wat we later zeker gaan doen'' Wat weet je eigenlijk van Opwijk? ,,Niet zo veel, want ik ben er nog nooit geweest. Hopelijk wordt het een aangename kennismaking en lukt het de Opwijkenaars om alle opdrachten te volbrengen. Maar ik denk dat ze goed bezig zijn.'' Stel dat Fata Morgana neerstrijkt in je eigen gemeente, zou je dan meedoen? ,,Moeilijk te zeggen. In de zomer kijk ik zelden televisie, dus ik weet niet zo goed wat voor opdrachten we kunnen verwachten. De plaats waar ik woon, hoeft ook niet zo nodig op tv te komen. De mensen uit de buurt weten dat ik hier woon, da's al voldoende. Ik voel me zo al genoeg een attractie bij momenten.''

Geen opmerkingen:

Een reactie posten